Els experts reunits en les VII Jornades Tecnològiques del CAC, que han tingut lloc a la seu del CAC, han abordat el repte de mesurar els nous consums de continguts audiovisuals, amb el convenciment que els nous formats tenen un pes creixent, però que encara estan molt per sota de la televisió i la ràdio convencionals.
El director general tècnic i comercial de Kantar Media, Eduard Nafría, ha afirmat que la televisió lineal continua sent el mitjà per excel·lència. "Si ens imaginéssim tots els continguts audiovisual per internet com un canal clàssic, tindríem que aquest només acumularia un share del 7%, similar a cadenes com Cuatro", ha dit.
Nafría ha explicat que la mesura dels nous sistemes depèn, al final, d'una qüestió de costos i que quan es tingui la percepció que els nous consums audiovisuals són d'un cert gruix, aleshores acceptaran incloure'ls en els seus panells. "Però no oblidem que hi ha fenòmens, com ara les segones residències, que no estan inclosos en el panells tot i que tècnicament és factible incloure'ls", ha explicat. També ha afegit que el sistema de panells de Kantar Media (530 aparells a Catalunya) impedeixen per qüestions de mostra extreure cap dada sobre les televisions locals.
El responsable de Kantar Media ha assenyalat que, per contra, a Llatinoamèrica el sistema d'audímetres, anomenat Real Time Rating, és mes avançat i permet conèixer les dades d'audiència de forma instantània, a diferència de la resta de països, on les dades es coneixen al dia següent. "Tot és una qüestió de costos i de decisió d'adoptar aquest sistema", ha manifestat.
L'experta en màrqueting i autora del llibre "La otra pantalla", Elena Neira, ha explicat que hi ha una revolució que es va iniciar amb la digitalització dels continguts televisius. "Actualment la televisió és més el contingut que el suport, perquè no importa per quin aparell el mires", ha explicat i ha afegit que aquest nou fenomen exigeix un nou sistema d'audimetria.
El problema, segons ha explicat, és que els nous actors, que són entre d'altres Netflix, YouTube Red, Amazon o Hulu, no sempre tenen interès en donar a conèixer les seves dades internes d'audiència. "El que fa Netflix, que té 75 milions de subscriptors, és començar a produir els seus propis continguts, per no dependre dels permisos de difusió en cada país i poder fer una difusió simultània i mundial. Perquè el que en realitat li importa a Netflix no és tant l'audiència sinó captar i retenir subscriptors", ha dit.
El professor i director de l'Observatori de la Producció Audiovisual de la UPF, Joan M. Corbella, ha demanat una adaptació dels sistemes de mesura perquè la realitat és que els nens i joves destinen ja més temps a veure vídeos per internet que a veure la televisió tradicional.
En opinió de Corbella, cal tenir en compte fenòmens que comencen a tenir cada cop més presència, com la televisió a la carta, el consum en dispositius diferents al televisor i el consum de vídeos mitjançant xarxes socials, com ara Facebook. "Tenim un sistema audiovisual cada cop més complex i multicultural i el que tindrem aviat serà un anunciant que demanarà 50.000 impactes del seu producte, sense que li importi el format o el suport en què es produeixen", ha assenyalat.
El president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, que ha presentat la sessió, ha explicat que un dels grans reptes que tenen avui els mitjans és monetitzar els esforços que fan per fer accessibles els seus continguts a través de les diferents plataformes de distribució i de les diferents pantalles.
"Cal comptabilitzar i posar en valor aquestes audiències digitals i també les audiències socials que generen els mitjans, molt especialment pel que fa a la venta de la publicitat, que com tots sabem, continua sent la gran font de finançament del sector", ha dit.
"Per tant, sembla del tot indispensable disposar de sistemes efectius i homologats per mesurar les audiències dels continguts, sigui quina sigui la manera com aquests es consumeixen, ja que d'aquesta manera, es permetria una major monetització dels continguts per part dels productors i les cadenes, i una major efectivitat publicitària per part dels anunciants", ha explicat.